Végre ismét Szegeden
(I. rész)

Először és utoljára három évvel ezelőtt voltam Szegeden, ezért már jó ideje le akartam menni, de ez Miskolcról nem olyan egyszerű, mivel az út 5-6 óra, és így vagy nagyon korán kell kelni, vagy meg kell szállni valahol. Idén nyáron terveztük néhány közlekedésbaráttal, hogy lemegyünk, de végül is nem jött össze. Én viszont úgy döntöttem, hogy most már nem érdekel, ha éjszaka kell indulnom, akkor is elmegyek, és így is lett: hajnali háromnegyed kettőkor keltem, a 3.25-ös gyorsvonattal indultam, Hatvanban átszálltam az onnan 5.15-kor induló személyre, majd nem sokkal félhét előtt Szolnokra értem.

 

Szolnokon volt némi időm, ezalatt mi mást tehettem volna, mint az állomás előtt fotóztam.

FSJ-872. Vettem egy menetrendkönyvet, az idei a korábbiakhoz képest teljesen megújult: az indulások órára lebontva vannak benne, nagyon hasonlít a miskolcihoz. Nagy negatívum viszont, hogy a korábbi, várostérkép alapú vonalhálózati térkép helyett, csak egy vonalas térkép van benne.

GMY-378 a naponta csak néhányszor közlekedő 38-ason, őszies háttér előtt.

 

A Szolnok melletti Cegléden is volt több, mint fél órám, itt már a Volánbusz az úr.

GXW-239.

 

DUD-862 elindul Csemőre.

Szegedre 9.15-kor, pontosan érkeztem.

Van néhány helyközi járat, ami a vasútállomásról indul. A KBS-891 rendszámú Volvo B10BLE-70B az egyik ilyenen.

Jelenleg (2008. július 15. - szeptember közepe) átépítik az Anna-kúti csomópontot, ezért villamos csupán az Anna-kút keleti széle (hivatalosan Kálvin tér) és Tarján, valamint a Dugonics tér és a Fonógyári út (betétjárat a Vadasparkig) között közlekedik. Mivel mindkét vonalon csak visszafogással lehet megfordulni, csak a régi Bengálik közlekednek, az egyirányú Tátrák nincsenek forgalomban. Az 1-es villamost végig, valamint a 4-es kecskési szakaszát a Szegedi Közlekedési Társaság saját buszaival pótolja. Ezek a járművek eredetileg a 8-as troli vonalán szoktak közlekedni (pár éve meghosszabbították a viszonylatot, de a drótot még nem húzták ki), de az Anna-kúti építkezések miatt a 8-as nem tudna továbbmenni, így a régi útvonalán jár, ismét igazi trolibuszokkal.

Hat órát és több száz kilométert utaztam Miskolcról, mégis miért? Hogy miskolci buszt fotózhassak. Két miskolci Ikarus 280-as, a képen látható AKD-722 és AKD-736 kölcsönben van Szegeden a pótlás miatt. Ezen kívül az AKD-587-esünk (Ikarus 260) is kölcsönben van, a Debreceni Közlekedési Vállalatnál, azóta már át is rendszámozták (FKF-477).

A kocsival a centrumig utaztam.

Innen indul a 4V-8 jelű villamospótló, az SZKT Mercedes-Benz Citaro típusú buszaival.

 

Az Anna-kúti csomópont felújítás közben. Itt áthalad a város összes villamosvonala, és a 3-as és 4-es viszonylatokról ezen a csomóponton fordulnak el a remiz felé a járművek. Most viszont kénytelenek a vonalakon éjszakázni.

 

Na, végre villamos: a 815-ös Bengáli megérkezik az ideiglenes végállomásra. A Kálvin tér és Tarján közötti szakaszon 3-4 viszonylatjelzéssel közlekednek a járművek.

 

Az építkezést a közúti forgalomnak is el kell kerülnie, az 1-es villamospótló a mellékutcákban jár. Itt összefutottam a másik miskolci kölcsön busszal, AKD-736-tal. Valami gond lehetett utasok nélkül hosszú ideig itt állt.

817 a Kálvin tér és a Novotel hotel között.

 

Az SZKT csak a villamos és troli közlekedést látja el, a helyi buszközlekedést a Tisza Volán üzemelteti. Az ő járműparkjuk is folyamatosan frissül Mercedes-Benz Citaro, újabban Conecto (kis túlzással ugyanaz, mint a Citaro) típusú alacsonypadlós, szóló és csuklós járművekkel.

A 806-os bengálival kimentem Tarjánba. Mivel elég rövid a szakasz, és sokszor kell átmenni a sofőröknek egyik vezetőfülkéből a másikba, ezért az aktuális hátsó fülkét menetközben sem zárják be, így jól fotózható a műszerfal.

 

A 817-es és a 806-os a nemrég felújított tarjáni végállomáson.

A 817-es utastere új ülésekkel.

 

Két tartalék kocsi állt itt: az egyik a 803-as volt, a másik pedig a még eredeti, sárga festésű 813-as.

Elindultam visszafelé, hogy útközben fotózzam az FVV csuklósokat: 808 a végállomás előtt nem sokkal.

821 a Budapesti körút megállóból elindulva.

806 a Budapesti körút és Deák Ferenc Gimnázium megállók között.

 

815 a gimnáziumnál Tarján felé.

808 ugyanott a belváros felé.

817 a Rózsa utca és a gimnázium között.

821 a Kecskeméti utcai megállónál. Itt csatlakozott hozzám egy szintén miskolci, de a városban nyaraló közlekedésbarát haver (volt osztálytárs) is.

Következő oldal

Főoldal