A 2009-es őszi szünetben Kecskemétre
látogattam, sajnos az időjárás nem kedvezett a fotózáshoz. A helyi közlekedést
a Kunság Volán látja el, de felmerült, hogy 2010. év végén szerződést
bont velük a város, és új szolgáltató lesz, a város ettől jobb
szolgáltatást várt, olcsóbban. A Volán helyi közlekedéshez való
hozzáállásáról sem lehetett túl sok jót hallani (és akkor még finoman
fogalmaztam), de a viszony javult a két fél között, így egyelőre marad a
Volán. A város 60 milliárdot nyert egy uniós pályázaton
közlekedésfejlesztésre, így még az is felmerült, hogy trolibuszvonalakat
építenek. Az biztos, hogy valami változásra szükség van Kecskeméten, mert
évről-évre (lassan már hónapról-hónapra) ritkul a menetrend. Bár ez
lassan már igaz az ország összes többi városára, mert csökken az utasszám,
amit elhiszek, de ahogy járom az országot és beutazom a városok helyi vonalhálózatának
nagy részét, finoman szólva sem azt látom, hogy üresek lennének a járatok,
látra akkora utasszám csökkenés azért nem volt, ami ekkora mértékű
ritkítást indokolna országszerte. A ritkítások igazi oka persze a pénzhiány,
csak érdekes, hogy a még most is viszonylag kihasznált helyi
tömegközlekedésre nem telik (pedig a normális helyi tömegközlekedés talán az
egyetlen módja a dugók csökkentésének, vagy legalább szinten tartásának),
miközben a helyközi közlekedésben egymással versenyeznek a MÁV és a Volán
járatai, pazarló módon, egy normális rendszer helyett. Rögtön egy érdekes kocsi. 2009 júliusától ugye már
nem a Hajdú Volán üzemelteti a debreceni helyi közlekedést, a feleslegessé
vált buszukból három Ikarus 280-ast és néhány MAN SL 222-est megvett a
Kunság, Kecsó helyibe. A képen látható KPY-671 korábban DUD-995-ként
közlekedett Debrecenben. BPF-025 az egyik legkirályabb kecskeméti kocsi:
ráncajtós, trilexes, Classic homlok-hátfalas. BOP-317, az egyre kevesebb eredeti homlokfalas
Ikarus 280-as egyike. BPF-031 és GBW-511. Az egyetlen kecskeméti Rába Premier HGC-645. Ez és a HOP-157-es SL 222-es eredetileg
is kecsói volt, a többi Debrecenből származik. Így például HOB-389 is. BPF-098 és BOP-328. Csak hátulról sikerült lefotóznom az egyetlen MJT
L83-ast. Nemcsak a Kunságnál kuriózum, az egész országban ez az egyetlen,
menetrendszerinti forgalomban közlekedő MJT (Magyar Járműtechnikai
Zrt.) busz. Elvileg Pécsen ilyen járművekkel cserélték volna le a
flottát, de ebből most úgy néz ki, semmi nem lesz. Egy helyközi szóló Rába, HIS-487. A Bács Volán Classic homlok- és egyedi hátfallal
felújított DUD-009 rendszámú Ikarus 250-ese. Igazi különlegesség. Nézzünk szét az oldalsó tárolón is: egy jó kis
266-os, ANX-440. Úgy látszik a reggeli csúcsban itt is be kell segítenie a
helyközi kocsiknak, mondjuk a 19-es viszonylat pont elővárosi jellegű. Pár százezer forintot lehet spórolni azzal, hogy
egy új busz nem kap flottaszínt, hanem fehér marad, egy kisebb cégnél ez nagy
pénz. Viszont egy Bács Volán felirat igazán kikerülhetett volna az FLX-477-es
oldalára. Egy zsír új Credo, LLM-092. Úgy látszik a legújabb
szériában szégyenszemre talán csak a Borsod Volános kocsik nem kaptak kijelzőt.
A 440 mellé beállt egy másik 266-os, JZY-072. Még egy kép hátulról. Nem kellett sokat várni, hogy a reggeli csúcs
végén további kocsik álljanak melléjük: KPY-628 és GXR-729. A Széchenyi téren is található egy decentrum,
innen kizárólag helyi járatok indulnak. A négy, helyis Ikarus 263-as egyike, GVM-005. BPF-017 kisebb sérüléssel a hátulján. |