2009 augusztusában ellátogattam Tatabányára. A
város helyi buszközlekedését a Vértes Volán látja el körülbelül 50 darab
járművel, melyek mindegyike magyar (Ikarus és Credo) gyártmányú! A város
eléggé széttagolt, a városrészek között sokszor hosszú, lakatlan területek
vannak, így a legtöbb viszonylat menetideje hosszú, a járatok vonalvezetése
bonyolult. A legtöbb vonalon 30-60 percenként közlekednek a járművek, de
szinte mindenhol több viszonylat is közlekedik, viszonylag összehangolva. Egy
ideje este és hétvégén délután az alapviszonylatok közül csak néhány
közlekedik, a többi helyett négy, kétirányú körjárat közlekedik. A körjáratok
30-30 percenként az egyik, 30-30 percenként a másik irányba közlekednek, így
ezekben az időszakokban a legtöbb városrészbe átlag negyedóránként indul
busz, ami egy ekkora városban nagyon jónak számít. A jövőben hasonló
rendszert szeretnének bevezetni a nappali közlekedésben is. A város helyi és helyközi buszpályaudvara a
vasútállomás mellett, egy pláza alatt/mellett található. A képen AFF-255 és
ELJ-942. GEW- JTA-162 (korábban CKG-658) az 1-es végállomásán, a
Bányász körtéren. Az 1-es a város legsűrűbb járata, munkanap 20
percenként jár. A 4-esnek is itt van a végállomása. Itt kint már
nincs semmi, de egy megállóval beljebb van egy temető, azután pedig egy
lakótelep, ide gyakorlatilag csak megfordulni jönnek a buszok. Úgy tűnik itt régen egy komolyabb helyi
járati decentrum volt. A már látott AFF-255 az Újtemető megállóban
(mondjuk a valóságban ez a kép készült hamarabb, a buszállomásos pedig
később) és BCK- BFB- AEU-783 néhány megállóval arrébb, a Szent István
úti fordulónál. A felsőgallai városrész elég jól el van látva:
munkanapokon 30-30 percenként (összehangolva) jár ide az 5-ös és a 17-es,
valamint a közelben van a 3-as is. Csúcsidőben pedig még közlekedik a
7-es és a 25-ös is. FHW- JTA- Vissza a belvárosba: KOX-400 és EVL- KMG-555 az Ifjúmunkás utcában. Délután főleg a Kertvárosban fotóztam. BCK- Pár perc múlva jött a BFB-864 is. Sajnos nem a
8-as jár ilyen gyakran, csak a viszonylat mindkét irányban betér ide. Amíg a fenti két kocsit vártam egy rendőrautó
és ez a Kisalföld Volános Credo (LHT-746) is megfordult itt. A forduló előtt van a 4-es, 9-es, 21-es
járatok Szőlődomb utcai megállója, ahová épp KLF-148 fordul be. Néhány kép a Gerecse utcai és kertvárosi
lakótelepi megállók között: ABF-380, BCK-416, CTD-945 és KMG-555. KLF-151 és HLF- Újra KMG-555, ezúttal a Kölcsey utcai megálló
előtt. Tatabányán két darab, 2002-es beszerzésű
Ikarus C83-as is közlekedik. Az egyik IYX- KMG- A buszállomáson kívül még itt található helyi
járati decentrum, igaz forgalmi szolgálat már nincs, csak tartózkodó. A már sokszor látott KLF-148 és másik C83-as. FHW- És a felszállóhelyen. Kellemes környék, nyugalom
van, itt kint már az utasforgalom sem jelentős, de beljebb (főleg a
lakótelepen) azért sokan szállnak fel a járatokra. Két 280-as. Még egy magánkézben lévő, szerződéses
járatot teljesítő Mercedes (FLR-454) is megfordult itt. Délután még kipróbáltam a 11-es viszonylatot is,
ami a Szanatóriumhoz jár óránként, illetve 2010. május elsejétől
munkanap délelőtt félóránként. Jó kis járat, az utolsó 1-1,5 km-t egy keskeny
erdei úton teszi meg. A legjobb tatabányai vonal viszont egyértelműen a
6-16-os körjárat. Akinek van egy szabad órája a városban, annak mindeneképp
érdemes körbemennie a két viszonylat (ellenkező irányban teszik meg a
kört) valamelyikével. Ezt a képet pedig hazafelé lőttem Pesten: az
1324-es Ganz csuklós az Erzsébet hídról. |