Dunaújvárosi kirándulás
(I. rész)

A nagyobb kelet-magyarországi városokban már jártam (ez persze nem azt jelenti, hogy még nem fogok ezekbe visszatérni), most a Dunántúl jön: a 2008-as őszi szünetben Dunaújvárosba látogattam el.

Budapest és Dunaújváros között főleg 5341-es villamos vonatok járnak (a képen a 001-es). Jó gépek, jól gyorsulnak, de az ülései hosszútávon szerintem kicsit kényelmetlenek.

A dunaújvárosi vonalon és állomáson jelentős teherforgalom zajlik. Nem csoda, hiszen a városnak még ma is viszonylag komoly ipara van.

M47 1218 az állomás melletti felüljárón.

A város buszközlekedését az Alba Volán látja el, harmincvalahány, tetszetős színű járművel. A képen egy Ikarus C63-as, GTU-458.

A helyközi közlekedést is ők csinálják, a legjellemzőbb típus a Volvo-Alfa Regio. A képen KXW-196.

 

AOA-442 a kertvárosi körforgalomnál. A reggeli csúcs vége után valószínűleg a Volán telepre tartott.

 

Az Albánál előfordulnak érdekes járművek: ilyen például a KBK-784-es Ikarus C83-as is, ami ekkor épp Mezőfalvára tartott.

 

A helyi állományban vannak használtan beszerzett Volvo csuklósok is. A képen LGP-787.

Helyközi Ikarus csuklós a város nem túl nagy méretű, de nagy forgalmú autóbuszállomásán.

 

Még egy. A rendszám alapján viszonylag új gyártású lehet.

Egy Volvo-Alfa.

Néhány helyközi vonalat az Alba Volán alvállalkozásba adott ki, az egyik ilyen alvállalkozó a VT-Transman. Az Ikarus 263-asaik korábban Budapesten közlekedtek (ott is alvállalkoznak), majd az Alfa Localok érkezésével ott feleslegessé váltak, és most Fejér megye útjait koptatják.

Az egyik dunaúji C83-ast már láthattuk, most itt a másik, helyis kocsi is.

 

A dunaújvárosi vonalhálózat érdekes: körjáratok vannak, a viszonylatok végállomásai a város külső pontjain vannak. A járatok bejönnek a belvárosba, azt körbejárják (persze nem mindegyik viszonylat ugyanazon az útvonalon), majd visszatérnek a város külső részeire. Persze van néhány hagyományos, két végállomásos viszonylat is.

 

AOA-334 az ellenkező irányból közelít.

A 22-es végállomása a Temetőnél van. A legtöbb viszonylat a nap legnagyobb részében félóránként jár, a fordulóidők általában szintén 20-30 perc között vannak, így a buszok nem sokat állnak. Nem irigylem a sofőröket.

 

Dunaúj egyik legnagyobb lakótelepe a békevárosi, ahol több végállomás is található. Békeváros, Bagolyvártól a 13-as indul csúcsidőben 15, csúcsidőn kívül 30 percenként. A képen a három Ikarus 417-es egyike, HFY-836.

Csúcsidőn kívül félóránként, hétvégén óránként erre jár a 11-es viszonylat is. Munkanapokon csúcsidőben a 12-es jár erre, a 11-eshez képest kicsit rövidebb útvonalon. A képen JYL-615, amint a ...

... Békeváros, Hajnal utcai végállomásra tart. Elég pocsék kép, de dokumentum fotónak jó.

Innen indul 30-30 percenként (hangolva) a belvárosba a 15-ös és a 19-es viszonylat. A képen JOX-719, a három, 2004-ben Athénból használtan vásárolt, alacsonypadlós Volvo 7000A egyike.

A 11-esen két kocsi közlekedett, a másik GSR-218 volt. A kép a Profi üzletház nevű megállónál készült.

A 13-ason délelőtt csak egy kocsi, a 836-os pörgött.

Az itt lévő parkolóban állt a nemrég még az Alba Volán helyközi flottájába tartozó CLY-189. Jó kis trilexes, ráncajtós gép, 2007-ben selejtezték.

 

Jelenleg a Magyar Mentőszolgálat Alapítvány tulajdonában áll a busz.

Vissza a Hajnal utcához.

Következő oldal

Főoldal