Balatonfüred helyi közlekedését a Balaton Volán
látja el. Számos viszonylat van, de ezek három vonalcsoportra oszthatóak,
melyeken három jármű közlekedik: két darab használtan vásárolt, alacsonypadlós
MAN NL 202-es (FJU-107, 108), és egy helyközi busz, általában a HFZ-406
rendszámú Credo IC 9,5. Ezen kívül a reggeli csúcsban helyközi kocsik is
besegítenek egy-egy körre. A 10-es
vonalcsoport az újtelepi fordulótól indulva az óvárost és a Balaton-partot
köti össze. A reggeli és a délutáni csúcsban a buszok 10-es jelzéssel egészen
a Hajógyárig közlekednek, a nap többi részében viszont 11-es jelzéssel csak a
Kempingig, illetve van egy időszak, amikor 12-es jelzéssel csak a
Halászkertig. Van még 13-as jelzésű (korábban 1G) busz is az Újtelep és
a Hajógyár között, ez a legrövidebb útvonalon, a város szélén közlekedik a
két végállomás között, naponta néhányszor. A 14-es busz szintén a legrövidebb
útvonalon és a város szélén közlekedik a Hajógyár és a Vasútállomás között,
naponta egyszer-egyszer. A 20-as viszonylat a Vasútállomás és a Volán telep
között közlekedik, a garázsból kiálló és a garázsba tartó helyközi buszok
végzik. Mindenesetre elég furcsa látvány egy Volvo Marcopolo vagy egy Ikarus
EAG E95-ös, E98-as helyi járatként (utóbbi kettőről lesz kép is). A
30-as és a 40-es két, ellenkező irányú körjárat, ami Balatonarácsot
szolgálja ki, az arácsi üdülőtelepen lévő kisebb hurokban azonban
mindkettő azonos irányban közlekedik, így az útvonaluk nagyjából egy
nyolcast ír le. A viszonylatok kétóránként-kétóránként közlekednek, tehát
összevetve óránként. A vonalcsoporton egy busz közlekedik, ami a Volán
telepnél lévő végállomáson mindig átszerel a másik viszonylatra. A
reggeli csúcsban naponta egyszer-egyszer még van 31-es és 32-es viszonylat,
amelyek nem érintik az üdülőtelepi kis hurokot. Az 50-es vonalcsoport
gyakorlatilag a 10-es útvonalán közlekedik, csak betér a Köztársaság
lakótelepre. Munkanapokon reggel van egy 50-es az Újtelep és a Hajógyár között,
ami visszafelé 51-esként a Volán telepre megy (hogy miért, arról majd
később lesz szó). Az 52-es naponta néhányszor a Kempingig közlekedik, de
a nap nagy részében a járatok 53-as jelzéssel csak a Halászkertig mennek. A
vonalcsoport óránként jár, hangolva a 10-essel, így az óvárosból a
Balaton-partra félóránként lehet eljutni. Először is a GIL-540 rendszámú E95-ös 20-as
helyi járatként. Egy MAN NL 202-es a Vasútállomáson. Ezek a
járművek a Miskolcon ismert NL 223-asok elődei, ha nem ZF, hanem
Voith váltó lenne bennük, a hangjuk is ugyanolyan lenne. Itt amúgy két
megállótábla van, mert a 10-es és 50-es járatok mindkét irányban betérnek
ide. Jön is az 52-esen közlekedő HFZ-406-os Credo. FJU-108 hátulról, a pesti Ikarus 412-esekről
is ismert reklámszöveggel. Az MAN-ek általában a 10-esen és a 30-ason/40-esen
közlekednek, a Credo pedig az 50-esen. Helyszín: PAV (Paksi
Atomerőmű) üdülő. Az utolsó 30-ast a napközben 50-esen lévő
jármű, általában a Credo viszi. A kép a Volán telepnél lévő
végállomás leszállóhelyén készült. FJU- A 30-as és a 40-es buszok betérnek a Bata-liget
nevű megállóhoz, ahol egy buszforduló van. Ugyanaz a busz a Gemering utcai megállónál. FJU-108 kora reggel a város szélén, a Hajógyárnál.
Ez volt a nap első járata, de kifelé szinte tömeg volt. És már az újtelepi végállomáson is vagyunk, nagyon
jó kilátással. A két MAN egy képen, háttérben a Balaton. Ezért a
képért megérte hajnali fél ötkor kelni. A másik MAN a második 10-est csinálta, majd
13-asként rövidebb útvonalon jött vissza (csak a kijelző nem lett
átállítva). Utána 50-esként lement a Hajógyárhoz, onnan 51-esként vissza a
Volán telepre és aztán a 30-ason és a 40-esen körözgetett. A korábbi
30-asokat a Credo csinálta, ami aztán átszerelt az 50-es vonalcsoport
járataira. A 107-es hamar visszaindult, a 108-as maradt még
egy kicsit. A HGS-340 rendszámú EAG E98-as 20-as helyi
járatként a Kossuth téren, elég furcsa látvány. Kis túlzással mire az utasok
felmásznak a magasan lévő utastérbe, már szállhatnak is le. Pár perc múlva FJU-108 ugyanott. Közben FJU-107 már megjárta a Hajógyárat és jön
vissza 51-esként. Pár nappal később járunk. Kis érdekesség,
hogy most egy MAN volt az 50-es vonalcsoporton és a Credo a 30-ason és a
40-esen. Túl sokan nem voltak rajta, a viszonylatra igazából elég lenne
valami midibusz. Az utolsó képek a halászkerti végállomáson
készültek. Úgy gondolom, Balatonfüred talán a leghangulatosabb település a
Balaton partján. |