Balatonfüred helyi közlekedése

Balatonfüred helyi közlekedését a Balaton Volán látja el. Számos viszonylat van, de ezek három vonalcsoportra oszthatóak, melyeken három jármű közlekedik: két darab használtan vásárolt, alacsonypadlós MAN NL 202-es (FJU-107, 108), és egy helyközi busz, általában a HFZ-406 rendszámú Credo IC 9,5. Ezen kívül a reggeli csúcsban helyközi kocsik is besegítenek egy-egy körre.  A 10-es vonalcsoport az újtelepi fordulótól indulva az óvárost és a Balaton-partot köti össze. A reggeli és a délutáni csúcsban a buszok 10-es jelzéssel egészen a Hajógyárig közlekednek, a nap többi részében viszont 11-es jelzéssel csak a Kempingig, illetve van egy időszak, amikor 12-es jelzéssel csak a Halászkertig. Van még 13-as jelzésű (korábban 1G) busz is az Újtelep és a Hajógyár között, ez a legrövidebb útvonalon, a város szélén közlekedik a két végállomás között, naponta néhányszor. A 14-es busz szintén a legrövidebb útvonalon és a város szélén közlekedik a Hajógyár és a Vasútállomás között, naponta egyszer-egyszer. A 20-as viszonylat a Vasútállomás és a Volán telep között közlekedik, a garázsból kiálló és a garázsba tartó helyközi buszok végzik. Mindenesetre elég furcsa látvány egy Volvo Marcopolo vagy egy Ikarus EAG E95-ös, E98-as helyi járatként (utóbbi kettőről lesz kép is). A 30-as és a 40-es két, ellenkező irányú körjárat, ami Balatonarácsot szolgálja ki, az arácsi üdülőtelepen lévő kisebb hurokban azonban mindkettő azonos irányban közlekedik, így az útvonaluk nagyjából egy nyolcast ír le. A viszonylatok kétóránként-kétóránként közlekednek, tehát összevetve óránként. A vonalcsoporton egy busz közlekedik, ami a Volán telepnél lévő végállomáson mindig átszerel a másik viszonylatra. A reggeli csúcsban naponta egyszer-egyszer még van 31-es és 32-es viszonylat, amelyek nem érintik az üdülőtelepi kis hurokot. Az 50-es vonalcsoport gyakorlatilag a 10-es útvonalán közlekedik, csak betér a Köztársaság lakótelepre. Munkanapokon reggel van egy 50-es az Újtelep és a Hajógyár között, ami visszafelé 51-esként a Volán telepre megy (hogy miért, arról majd később lesz szó). Az 52-es naponta néhányszor a Kempingig közlekedik, de a nap nagy részében a járatok 53-as jelzéssel csak a Halászkertig mennek. A vonalcsoport óránként jár, hangolva a 10-essel, így az óvárosból a Balaton-partra félóránként lehet eljutni.

Először is a GIL-540 rendszámú E95-ös 20-as helyi járatként.

Egy MAN NL 202-es a Vasútállomáson. Ezek a járművek a Miskolcon ismert NL 223-asok elődei, ha nem ZF, hanem Voith váltó lenne bennük, a hangjuk is ugyanolyan lenne. Itt amúgy két megállótábla van, mert a 10-es és 50-es járatok mindkét irányban betérnek ide.

 

Jön is az 52-esen közlekedő HFZ-406-os Credo.

FJU-108 hátulról, a pesti Ikarus 412-esekről is ismert reklámszöveggel.

Az MAN-ek általában a 10-esen és a 30-ason/40-esen közlekednek, a Credo pedig az 50-esen. Helyszín: PAV (Paksi Atomerőmű) üdülő.

Az utolsó 30-ast a napközben 50-esen lévő jármű, általában a Credo viszi. A kép a Volán telepnél lévő végállomás leszállóhelyén készült.

FJU-108 a Nádor utcai megállóhoz közeledik.

A 30-as és a 40-es buszok betérnek a Bata-liget nevű megállóhoz, ahol egy buszforduló van.

Ugyanaz a busz a Gemering utcai megállónál.

 

 

FJU-108 kora reggel a város szélén, a Hajógyárnál. Ez volt a nap első járata, de kifelé szinte tömeg volt.

És már az újtelepi végállomáson is vagyunk, nagyon jó kilátással.

A két MAN egy képen, háttérben a Balaton. Ezért a képért megérte hajnali fél ötkor kelni.

 

A másik MAN a második 10-est csinálta, majd 13-asként rövidebb útvonalon jött vissza (csak a kijelző nem lett átállítva). Utána 50-esként lement a Hajógyárhoz, onnan 51-esként vissza a Volán telepre és aztán a 30-ason és a 40-esen körözgetett. A korábbi 30-asokat a Credo csinálta, ami aztán átszerelt az 50-es vonalcsoport járataira.

A 107-es hamar visszaindult, a 108-as maradt még egy kicsit.

 

A HGS-340 rendszámú EAG E98-as 20-as helyi járatként a Kossuth téren, elég furcsa látvány. Kis túlzással mire az utasok felmásznak a magasan lévő utastérbe, már szállhatnak is le.

Pár perc múlva FJU-108 ugyanott.

Közben FJU-107 már megjárta a Hajógyárat és jön vissza 51-esként.

Pár nappal később járunk. Kis érdekesség, hogy most egy MAN volt az 50-es vonalcsoporton és a Credo a 30-ason és a 40-esen. Túl sokan nem voltak rajta, a viszonylatra igazából elég lenne valami midibusz.

 

Az utolsó képek a halászkerti végállomáson készültek. Úgy gondolom, Balatonfüred talán a leghangulatosabb település a Balaton partján.

Főoldal